marți, 11 august 2015

11 august

Aşa cum am spus, marţi e o temă culturală.
Voi începe abrupt. Promit să nu mai urmăresc spectacole de operă pe "Mezzo"! Ceea ce promovează respectivul canal, chiar dacă e vorba de spectacole de la Met sau din alte teatre mari e mai mult decît discutabil. De altfel discutabile sînt punerile în scenă, sub pretextul aşa numitului "modernism". Nu poţi moderniza un spectacol de operă cu găselniţe, asta e pentru indivizi fără talent sau snobi.
Nu o poţi face pentru că nu-ţi dă voie partitura! Dar cîţi din regizorii de azi ţin cont de aşa ceva ? Cine e oare Verdi sau mai mult, Puccini, în a cărui muzică aproape că-ţi sînt indicaţi paşii, ca să le spună lor ce să facă ?! Bănuiesc că de la apariţia ei, opera nu a cunoscut o asemenea sfidare! Şi dacă ar fi doar atît. Montarea e de cele mai multe ori vulgară, iar cîntăreţii obligaţi la tot felul de mişcări fără să se ţină seama de ceea ce au de cîntat şi mai ales de aportul lor personal la spectacol. Asta cînd au ce arăta.
Un tenor de talia lui Jonas Kaufmann are! Şi atunci să-l vezi pe jos, pe podea, prin praful de pe scenă, mi se pare revoltător, mai ales că nimic nu justifica asta. În locul lui aş fi refuzat! Cu atît mai mult cu cît era vorba de un spectacol a cărui simplă vedere l-ar fi făcut pe Wagner să se răsucească în mormînt!
Am mai observat şi că nu se mai interpretează. Se cîntă note fără urmă de sentiment! Eventual se vînează acute, deşi, după cîteva spectacole destul de aplaudate pe care le-am ascultat recent....
Unde e vremea unor voci precum Callas, Tebaldi, del Monaco, Nilsson, Corelli, Scotto, Domingo, Pavarotti şi atîţia alţii, dar mai ales unde sînt regizori precum Wallmann, Visconti ori marele Zefirelli ? De cîţiva ani cineva se chinuie să ne arate o operă urîtă şi nu pot să nu mă întreb de ce ? Inovaţia înseamnă cu totul altceva. Şi cei pe care i-am pomenit, chiar au inovat în lumea spectacolului de operă. Vreme de decenii a existat respectul pentru partitură. Azi s-a evaporat!
În concluzie, nu mă mai uit la spectacolele de pe "Mezzo" ca să nu-mi pierd dragostea pentru operă!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu